
Pozycja pałąka w fotelikach dla niemowląt
12 września 2013





W jakiej pozycji powinien znajdować się pałąk w foteliku dla niemowląt 0-13kg? Pani Ania wozi go pionowo, jej sąsiadka opiera pałąk fotelika o oparcie siedzenia samochodu, a na zdjęciach rodzinnych ze Stanów Zjednoczonych pałąk ten jest umieszczony w ogóle za plecami dziecka. Po konsultacjach z rodziną za granicą Pani Ania dowiedziała się, że robią to ze względów bezpieczeństwa…
Kto ma rację? Sąsiadka, bratowa za granicą, czy Pani Ania? W tym wypadku wszystkie mają rację! Jak to?
Pani Ania wozi swoje dziecko w foteliku Maxi-Cosi Cabrofix i producent testował go z pałąkiem w pozycji pionowej. Sąsiadka wozi swoje dziecko w foteliku BeSafe iZi Sleep i w tym foteliku akurat producent użył tego jako tzw. antyrotacji i wymaga, by ten pałąk był oparty o siedzenie. Takiej pozycji wśród fotelików dostępnych na polskim rynku wymaga również fotelik Jane Strata. Co z bratową z zagranicy? Na rynku amerykańskim od wielu, wielu już lat produkuje się foteliki samochodowe dla niemowląt niemal wyłącznie do użytku z bazami. Ja podczas pobytu w USA nie spotkałem na inspekcjach fotelików, chyba żadnych fotelików 0-13 bez baz montażowych. Nie przypominam sobie takiej sytuacji w realu, poza ćwiczeniami prowadzonymi w ramach szkoleń dla policji.
Pałąki w niektórych fotelikach “Made in USA” mają nieco inną konstrukcję, może są trochę wygodniejsze do noszenia, ale przez to, że są inaczej wykonane rzeczywiście mogą zagrażać dziecku w foteliku. Dziecko mogłoby w taki pałąk uderzyć głową. Te foteliki projektuje się więć i testuje, co ważniejsze, z taką właśnie pozycją pałąka.

Pałąki w niektórych fotelikach “Made in USA” mają nieco inną konstrukcję. W samochodzie opuszcza się je do tyłu. Na zdjęciu fotelik Evenflo-Embrace-LX.

Większość fotelików dla niemowląt w USA ma zalecaną pozycję pałąka w samochodzie z tyłu za plecami dziecka lub z tyłu nad jego głową, bo tak zostały zaprojektowane i przetestowane. Na zdjęciu fotelik Graco Snugride 30

Maxi-Cosi Cabriofix – fotelik był testowany z pałąkiem w pozycji pionowej i tak też należy używać go w samochodzie.

BeSafe iZi Sleep wykorzystuje pałąk jako antyrotację i musi być on po zamontowaniu oparty o siedzenie (UWAGA: nie zalecamy przewożenia dzieci z przodu, a w tej sytuacji absolutnie konieczne jest wyłączenie poduszki powietrznej!)
W tym wypadku wszystkie Panie miały rację, ale na inspekcjach fotelików niejednokrotnie spotykamy foteliki, których pałąki są użyte niezgodnie z instrukcją obsługi. Wytyczna generalna jest taka:
[box type=”warning”]
Używaj pałąka w takiej pozycji w jakiej testował to w testach zderzeniowych producent.
[/box]
Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupa – Palaki w fotelikach 0-13kg
Ciekawe to porównanie z rynkiem ‘hamerykańskim’. Nasuwa się więc pytanie co blokuje w ich fotelikach rotację w stronę oparcia kanapy? Czy to, że ich bazy są po prostu wyższe od naszych europejskich, czy jakieś dodatkowe zabezpieczenia? Domyślam się, że wygodnym amerykanom bliżej do latch niż pętania pasami.
Montowałam swoją bazę Cybexa na iso (+noga) i część bazy przy krawędzi kanapy można podnieść na sporą wysokość. Sama baza jest stosunkowo niska, więc dopiero po zamontowaniu fotelika ruch jest bardziej ograniczony, ale też bez szału. Przy montażu bazy na pasy taki ruch nie wchodzi w grę, bo baza jest wciśnięta w siedzisko.
Przy okazji taki psikus ze strony ADAC – podczas testów aton 2 z bazą pałąk ustawiono niezgodnie z instrukcją
http://www.youtube.com/watch?v=6P7pV4cvBDo
http://www.youtube.com/watch?v=4HDwxBiPuug&feature=endscreen
….no chyba, że instrukcję ustawiono zgodnie z wynikami 😉
Antyrotację zapewnia powierzchnia “czołowa” pancernie mocowanej bazy + czasami krawędź skorupy fotelika. Na naszym rynku taki sposób antyrotacji stosuje Maxi-Cosi w starszych bazach EasyFix, Easy Base, Easy Base 2.