i-Size i nowe procedury homologacyjne fotelików
25 lutego 2013Dziś o i-Size, i o tym, co czeka nas niedługo w zmianach procedur homologacyjnych, a co najważniejsze w testach fotelików wykonywanych w ramach obowiązkowej homologacji.
Gościnnie na blogu zastępuje mnie Paulina Zielińska. Wie o tym więcej ode mnie, przywiozła te informacje prosto ze źródła: z ostatniej konferencji w Monachium.
Wszyscy wiemy, że dotychczasowe normy, które obowiązują przy wydawaniu homologacji europejskiej nie spełniają współczesnych kryteriów bezpieczeństwa i przez to do obiegu dopuszczane są foteliki, bądź „sprzęty fotelikopodobne”, które nie spełniają podstawowych norm bezpieczeństwa w zakresie ochrony przy zderzeniu bocznym i nie są w stanie zapewnić dziecku właściwej ochrony podczas wypadku. Dlatego też powstała przed kilku laty inicjatywa aby przepisy te unowocześnić.
Od kilku lat trwają prace nad nowymi procedurami oraz sprzętem używanym podczas testów zderzeniowych. Nowe manekiny serii Q mają lepiej badać zachowanie się ciała dziecka podczas wypadku. Chociaż zmiany w prawie nastąpią nieprędko, to już dziś możemy uchylić rąbka tajemnicy.
Czym jest homologacja?
Homologacja oznacza, że wyrób jest zgodny z obowiązującymi wymaganiami technicznymi. Obecnie takim wyznacznikiem jest regulamin nr.44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych. W skrócie nazywa się to homologacją ECE R44.04 Jak mówimy od lat, współczesna homologacja fotelików niestety nie gwarantuje bezpieczeństwa dzieciom w samochodzie.
Prace nad nowym projektem zmian w homologacji podzielono na 3 fazy.
- Pierwsza faza dotyczy fotelików z własną uprzężą i fotelików z Isofixem. Faza ta została już zakończona.
- Druga faza dotyczy fotelików z kategorii 15-36kg i siedzisk.
- Trzecia faza ma dotyczyć fotelików z własną uprzężą, ale bez systemu mocowania Isofix.
Prace są w toku. Możemy dziś wypowiedzieć się o pierwszej fazie projektu. Przede wszystkim zlikwidowane zostaną dotychczasowe kategorie wagowe. W miejsce tych kategorii każdy producent będzie decydował jakiego rozmiaru dziecko będzie w stanie zmieścić się do jego fotelika. Czyli kryterium będzie tutaj głównie wzrost i waga.
Dodatkowo – wprowadzony zostanie obowiązek przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy do 15go miesiąca życia. Znikną także dotychczasowe kategorie, na które dzielono foteliki. Było ich do tej pory wiele na przykład: Uniwersalna, pół-uniwersalna, zastrzeżona tylko dla niektórych pojazdów i kilka innych.
W miejsce tego pozostanie tylko kategoria uniwersalna i tylko dla niektórych pojazdów. Jako uniwersalne uznane zostaną foteliki zaopatrzone w Isofix, górny pas mocujący Top-Tether oraz nogę podpierającą. Każdy samochód będzie wyposażony dodatkowo w dwie klasy Isofixów b1 lub d.
Nowością w procedurze homologacyjnej będzie także wprowadzenie manekinów typu Q, oraz przeprowadzanie testów na zderzenie boczne. Również nowością jest dozwolenie na używanie w Europie klipsa na klatce piersiowej, które to urządzenie znane jest głównie z fotelików używanych w Stanach Zjednoczonych. O tym, dlaczego zdecydowano się wprowadzić takie, a nie inne zmiany będzie można dowiedzieć się wkrótce z naszego bloga oraz artykułów na fotelik.info. Serdecznie zapraszamy.
A dla uczestników pierwszej konferencji Foteliki Pod Lupą ekstra bonus. Poniższy link prowadzi do prezentacji Pauliny Zielińskiej, którą mieliście okazję oglądać podczas pierwszej konferencji. Hasło takie samo jak do wszystkich multimediów dystrybuowanych wśród uczestników pierwszej konferencji.
[betteroffer]Aby uzyskać dostęp do całości materiałów: pliku pdf prezentacji konferencyjnej oraz nagrania mp3 kliknij w przycisk Kup teraz.[/betteroffer][betterpay amount=”25″ amount_sms=”” button=”images/buynow_1.png” description=”Dostęp do treści atykułu id 1825″ validity=”31″ ids=””]
Pobierz prezentację z 1. Konferencji (zakaz publikacji, tylko na użytek własny lub firmowy): Foteliki-Pod-Lupa_ISize_Prezentacja
Pobierz nagranie w wersji mp3: foteliki_pod_lupa_eksperta_paulina_zielinska_o_najnowszych_zmianach_prawnych
[/betterpay]
Witam Panie Pawle. Mam taki problem: wytypowałem do zakupu fotelik Be Safe iZi Plus, jest z 2014 roku, ma on Test Plus, natomiast nie mam pomysłu jak sprawdzić, czy fotelik ten przeszedł te ulepszone testy dachowania z normy ECE R44/04 – wersja 7.
Wszędzie na fotelikach podawana jest tylko norma R44/04, a jak się dowiedziałem zakres testów homologacyjnych dla tej normy jest skrajnie różny dla wielu fotelików.
Jak sprawdzić według którego załącznika do ECE R44/04 homologowany był fotelik Be Safe iZi Plus?
Na tego typu i podobne pytania odpowiadamy w serwisie zapytaj.fotelik.info, który został stworzony specjalnie dla rodziców i innych osób chcących porozmawiać ze specjalistami z branży. Znajdzie tam Pan dużą bazę pytań i odpowiedzi, a także będzie Pan mógł zadać swoje, na które udzielona zostanie odpowiedź.
W sumie jeszcze jedno pytanie, skoro tak będą wyglądały procedury homologacyjne, to czy będą miały sens niezależne testy konsumenckie ?
Będą miały sens. I-size to nowy projektowany stan prawny. Biurokracja, która zawsze pozostaje w tyle za rozwojem techniki. To, że światli ludzie i zacne organizacje i firmy biorą w tym udział nie zmieni faktu, że rzeczywistość przemysłowa pójdzie jak zwykle szybko do przodu.
Racja Panie Pawle! Jeszcze mnie zastanowiła prędkość podczas testu. Nie było o tym w prezentacji, tzn że zostaje 50km/h do homologacji ?
Ośrodki testujące, będą mogły się wykazać testem z dachowaniem 😉 Ostatnio obywatel Jacek Ch. podrzucił mi bardzo ciekawy filmik z rolką….
Jak już wszyscy ściągnęli, co mieli ściągnąć to może faktycznie spróbujemy trochę na temat 😉
Ja temat i-size jakoś zostawiałam sobie na później, do nadrobienia, więc cała prezentacja była dla mnie dużą dawką nowych informacji. Sama koncepcja jest z mojego punktu widzenia tym, na co czekaliśmy- my jako użytkownicy, czyli rodzice. Dziś zgłębianie tematu przy próbie starannego doboru fotelika skutkuje mętlikiem i bezradnością w gąszczu zależności i zasad.
Cieszy pomysł jazdy tyłem do 15mca – oby tylko foteliki były do tego dostosowane, czyt. większe niż obecne, tak by wszyscy mogli je spełnić. Dziś coraz więcej dzieci jest w górnych granicach siatek co oznacza, że dzieci rodzą nam się coraz większe, a siatki przestają być aktualne.
W pdfie pada stwierdzenie, że DOPIERO 75% dziewczynek i 91% chłopców ma w wieku 15 mcy 9 kg.
Co oznacza, że faktycznie tylko 9% chłopców i 25% dziewczynek mieści się w tej granicy, a reszta waży więcej czyli do 13 i więcej kg.
Pozostaje więc pytanie, czy producenci zwiększą limit wagowy i długość oparcia dla pierwszych fotelików. Konstrukcje klasy 0 na pewno odejdą do lamusa.
Druga rzecz jaka mnie zaciekawiła na pierwszy rzut – to kategoria uniwersalna dla fotelików z nogą.
Akurat szukamy dużego auta, w którym takie foteliki (aktualnie semi-uniwersal) będzie można zamontować więc problem bieżący. Największą przeszkodą nie jest tunel środkowy po prostu w autach z tunelem nie bierzemy pod uwagę montażu fotelika na środku, a schowki w podłodze za przednim rzędem siedzeń. Współpraca z producentami aut zakończy się zakazem ich stosowania, żeby było faktycznie ‘universal’?
No i co z profilami kanap? Docelowym zamysłem I-size jest trafiony zakup bez przymiarki, czy mimo wszystko bez niej się nie obejdzie?
Jestem ciekawa jak będzie przebiegała ta współpraca i jakich środków producenci fotelików użyją, żeby spełnić nowe wymagania jak najmniejszym kosztem 😉