Recall czyli wezwanie do wymiany wadliwych fotelików w przypadku wykrycia wad fabrycznych. Dobrzy producenci prowadzą monitoring wypadków z udziałem własnych fotelików. Prowadzą także ciągłe badania laboratoryjne i testy zderzeniowe każdej partii wyprodukowanych fotelików. 

Na skutek owego monitoringu wypadków z udziałem dzieci (w czym prym wiodą Stany Zjednoczone) oraz badań laboratoryjnych, ujawniane są wady fabryczne. Czasami są to wrodzone wady konstrukcji, czyli coś co zostało źle zaprojektowane. Czasami są to wady, które powstają wskutek zmiany technologii, na przykład zmiany dostawcy jakiegoś zamka np. zamka uprzęży albo zamka szybkiej regulacji.

recall_button1

Czasami są to wady wykryte na skutek analizy wypadków nie polegające na tym, że coś jest źle wykonane. Czasami są to wady instrukcji obsługi wprowadzające w błąd rodziców, którzy montują swój fotelik nieprawidłowo i ten stopień nieprawidłowości jest większy niż w przypadku innych fotelików tej samej klasy od tego samego producenta. Czasami są to wezwania do wymiany bądź korekty oznaczeń, które mogą wprowadzać rodziców w błąd, na przykład oznaczeń co do prowadzenia pasa, które nie są jednoznaczne i dają zbyt wiele możliwości interpretacyjnych rodzicom.

Czasami są to grube wady konstrukcji. Taką grubą wadą konstrukcji jest na przykład ujawniona w Stanach Zjednoczonych w fotelikach Evenflo niestabilność konstrukcji pałąka w fotelikach 0-13 kg, co skutkowało tym, że dziecko przenoszone z domu do samochodu odwracało się do góry nogami ponieważ mocowanie pałąka, które powinno ograniczać go przed obrotem mechanicznie nie wytrzymywało obciążenia wynikającego z przenoszenia dziecka.

RECALL2

Recall na stronie internetowej jednej z wiodących amerykańskich agencji związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym

Żeby nie mówić tylko ogólnikami przyjrzyjmy się konkretnym przykładom recall z rejestru amerykańskiego. Dlaczego USA? Dlatego, że tam recall jest znacznie więcej. Czy to znaczy, że oni produkują słabsze foteliki? Nie. Ironicznie – prawo jest bardziej wymagające i foteliki produkowane w  Stanach Zjednoczonych podlegają nieco mocniejszej weryfikacji ponieważ po prostu wymaga tego od producentów istniejący tam system prawny.  

Recall dla żadnego z producentów nie oznacza końca świata ani problemów z reputacją. Ja jako zwykły rodzic, a nie biomechanik zderzeń chciałbym, by producent, który wykryje seryjną wadę w swoim foteliku poinformował mnie o tym zanim odkryję to sam…

Na chwilę zostawmy foteliki. Wiemy, że samochody posiadają seryjne wady. Ja jako posiadacz Nissana ucieszyłem się, że dealer poinformował mnie o seryjnej wadzie pompy wtryskowej i wymienił mi ją za darmo. Dziękuję za to mojemu dealerowi. Tak samo wdzięczni są producentom fotelików rodzice, którzy od producenta dowiedzieli się o fabrycznej wadzie wykrytej w foteliku, a nie musieli tego zweryfikować w wypadku z udziałem własnego dziecka.

Chicco Auto-fix - recall zgłoszony dla wadliwej uprzęży

Chicco Auto-fix – recall zgłoszony dla wadliwej uprzęży

Co się dzieje po recall? Zazwyczaj, jeśli wada jest duża, wadliwe foteliki podlegają zebraniu z rynku i utylizacji. Jeżeli wada jest mniejsza – wówczas rodzice proszeni są o zgłoszenie się do serwisów. Jeżeli wada jest możliwa do samodzielnego usunięcia przez rodziców (jest to na przykład wada zamka uprzęży) to producenci czasami decydują się na wysłanie części zamiennej i rodzice mogą dokonać wymiany samodzielnie. Tyle o rynku amerykańskim.

Drugi z fotelików Chicco zgłoszony do recall. Niektóre z modeli Synthesis również miały wadliwą uprząż Sabelt

Drugi z fotelików Chicco zgłoszony do recall. Niektóre z modeli Synthesis również miały wadliwy zamek Sabelt

Przyjrzyjmy się polskim przykładom recall. W Polsce w ostatnim roku mieliśmy 2 recall, które dotyczyło dokładnie tego samego elementu i trzech fotelików dwóch różnych producentów. Pierwszy recall ogłosiło Maxi-Cosi na fotelik Citi SPS. Chwilę później dołączyło do tego Chicco z fotelikami Auto-fix i Synthesis. Wszystkie są fotelikami dla niemowląt od 0-13kg i wszystkie wyposażone były w ten sam wadliwy zamek uprzęży, który jest komponentem znaczącego producenta pasów i uprzęży rajdowych, firmy Sabelt.

Maxi-Cosi w ubiegłym roku ogłosiło recall dla fotelików Citi SPS - powodem była wadliwa uprząż

Maxi-Cosi w ubiegłym roku ogłosiło recall dla fotelików Citi SPS – powodem była wadliwy zamek uprzęży

Najlepszym zdarzają się błędy. Rodzice zostali poinformowani o wykryciu tej wadliwej części. Odkrycia dokonał sam Sabelt, czyli producent wadliwego zamka, o czym poinformował swoich klientów Maxi-Cosi i Chicco. Myślę, że problem jest już w większości zażegnany. Jeśli ktoś z Waszych znajomych używa takiego fotelika, to uczulcie ich, że takie recall było i że powinni sobie wymienić zamek w foteliku. Czy wszyscy? Nie. Tylko posiadacze fotelików o ściśle określonych partiach i datach produkcji.

Jeżeli nie chcesz się na własnej skórze przekonać że Twój fotelik ma ukrytą wadę fabryczną, to możesz skorzystać z sytemu recall, powiadamiania przez serwis fotelik.info. Wpisz jakiego fotelika używasz, a jeżeli pojawi się wezwanie do wymiany wadliwej części – poinformujemy Cię o tym.

RECALL

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupa – Recall – wezwanie do wymiany