10 mniej ratuje życie. Zwolnij!

Krajowa Rada BRD rozpoczęłą kampanię społeczną dotyczącą ochrony pieszych: 10 mniej ratuje życie. Zwolnij! Miałem okazję konsultować dla jednego z konsorcjów pierwotny projekt i niezmiernie się cieszę, że udało nam się zanegować standardowy szablon kampanii o pieszych. W końcu pęka mit pijanego rowerzysty lub wiejskiego dziecka bez odbasków poruszającego się po zmroku leśną drogą. Ladies and Gentlemen: najwięcej pieszych w Polsce ginie w biały dzień na pasach bezpieczeństwa!

Polska jest niestety na 1 miejscu w Europie z powodu ilości pieszych, którzy giną na naszych drogach:

Rocznie na polskich drogach ginie blisko 1800 pieszych. Zabici piesi stanowią 35% wszystkich osób, które zginęły w wypadkach drogowych […] wskaźnik zabitych pieszych na 1 milion mieszkańców od lat należy do najgorszych w Europie i jest ponad 9 razy wyższy niż w krajach o najniższym zagrożeniu. Średnio dla krajów Unii Europejskiej wskaźnik ten wynosi 14 zabitych pieszych na 1 milion mieszkańców, a w Polsce aż 52.

Za: Instytut Transportu Samochodowego

W projekcie kampanii, który miałem okazję opiniować planowano zakupy ton odblasków i kampanię kierowaną do wszystkich grup społecznych – czyli w praktyce do nikogo… Po co i na co, kiedy dziś w Polsce piesi giną na drogach głównie w biały dzień i na przejściach dla pieszych?  I dodajmy, że wcale nie są to dzieci szkolne czy przedszkolne. Zaprezentowałem wówczas pomysł Marka Plony (kierownik szkoleń serwisu fotelik.info), by w oparciu o szczegółowy raport ITS zanegować brief konsorcjum oraz SIWZ [Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia] przygotowaną przez Ministerstwo Transportu jako pomysły kompletnie nierozwiązujące problemu pieszych ginących na polskich drogach. Długo to trwało i skomplikowane były losy tego przetargu… Ale zostawmy to.

Marku udało się! Nie ma dzieci z plecaczkami na leśnej drodze!  Uwaga dla czytelników: Marek dowie się o tym dopiero z tego wpisu, taka niespodzianka 🙂 Tylko tyle i aż tyle. Szkoda, że nie pójdzie za tym gratyfikacja finansowa z Ministerstwa do kolegi Marka 🙁

Kampania 10 mniej ratuje życie. Zwolnij!

10 mniej ratuje życie. Zwolnij! Kampania społeczna KR BRD.

Spot kampanii 10 mniej ratuje życie. Zwolnij! przedstawia fakty dotyczące przebiegu wypadku drogowego z udziałem niechronionego uczestnika ruchu — pieszego. W spocie porównano skutki wypadku drogowego dla pieszego potrąconego przez samochód osobowy. Okazuje się, że różnica 10 km/h ma kolosalne znaczenie dla konsekwencji wypadku drogowego, oznacza życie lub śmierć!

Kierowca jadący z prędkością 60 km/h zauważa pieszego po ponad sekundzie (1,5 sek.). W tym czasie przebywa drogę długości 25m. Dopiero po tym czasie następuje reakcja i naciśnięcie na hamulec. Uderzenie pieszego następuję z prędkością 46 km/h. To jak upadek z trzeciego piętra. Najczęściej oznacza śmierć.

W przypadku prędkości 50 km/h, reakcja kierowcy następuje również po ponad sekundzie (1,5 sek.). Jednak w tym czasie przebywa drogę długości 20,83 m. Dopiero po tym czasie następuje reakcja i naciśnięcie na hamulec. Uderzenie pieszego następuję z prędkością 5 km/h. Tym razem obrażenia pieszego to siniaki.

W pierwszym spocie Krajowej Rady BRD 10 mniej ratuje życie. Zwolnij!  wystąpił znany uczestnikom naszej konferencji „Foteliki pod lupą” były policjant, espert ds. rekonstrukcji wypadków samochodowych Wojciech Pasieczny. Panie Wojciechu, gratuluję bardzo dobrego występu i już dziś zapraszam na kolejną naszą konferencję w styczniu 2014!

Na koniec Brawa dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego! Brawa dla pomysłodawców i realizatorów spotu! Scenariusz ten jest już co prawda ograny na zachodzie, ale spot kampanii ma przede wszystkim rozwiązywać problem społeczny, a nie kusić świeżością i zdobywać Camere Image czy jakieś inne nagrody w pół-światku marketingu.