O zjawisku crunch mówiliśmy już w poprzednich kilku wpisach. Dziś zajmiemy się kluczowym problemem, a mianowicie – jak sobie z tym zjawiskiem poradzić. Dziś 2 sposoby do użycia na etapie kupna fotelika. Przede wszystkim zachęcam do sprawdzenia każdego kupowanego lub sprzedawanego fotelika. Absolutnie każdy zakup lub sprzedaż fotelika należy poprzedzić sprawdzeniem długości cięgna pasa bezpieczeństwa. Jeżeli zamek jest na długim cięgnie, to niebezpieczeństwo crunch jest znacznie większe.

Jednym z najprostszych sposobów poradzenia sobie ze zjawiskiem crunch jest po prostu użycie fotelika z isofix. Uwaga! Jeżeli fotelik z isofix będzie używany w dwóch samochodach, to sprzedając go zwróć uwagę na zjawisko crunch nawet jeśli nie widzisz tego fotelika w samochodzie, do którego ma on zostać dopasowany. My w punkcie konsultacyjnym fotelik.info dopasujemy fotelik pod obydwa samochody, w których będzie on używany. Tego uczymy też sprzedawców na naszych szkoleniach „Doradca ds. bezpieczeństwa dzieci w samochodach”.

System ISOFIX jest rozwiązaniem pozwalającym na szybkie i pewne zamontowanie fotelika w samochodzie bez użycia pasów bezpieczeństwa. Dwa metalowe uchwyty ISOFIX znajdują się w szczelinie między oparciem a siedziskiem siedzenia samochodowego. Dwa zaczepy ISOFIX przymocowane są do podstawy fotelika dziecięcego. Klik, klik i fotelik zamocowany jest w samochodzie!

System Isofix - koncepcja

System Isofix – koncepcja

Drugim sposobem na ominięcie problemu crunch jest użycie fotelika z inną skorupą. Starsze konstrukcje takie jak np: MaxiCosi Priori XP – konstrukcja, która ma już kilka ładnych lat, czy na przykład Britax First Class to konstrukcje, które z natury rzeczy projektowane były ze znajomością niebezpieczeństwa zjawiska crunch. W obydwu tych fotelikach zupełnie inaczej podszedł do tego konstruktor, ale w obydwu byi to konstruktorzy starej daty, którzy pamiętali o zjawisku crunch i od razu projektowali te foteliki, tak aby problem ten był możliwy do uniknięcia.W MaxiCosi Priori XP mamy z tyłu skorupy zwężającą się podstawę (widoczne na zdjęciach), która daje szanse na prawidłowe ułożenie się tam zamka pasa bezpieczeństwa. Niestety nie jest to konstrukcja doskonała.

Jeżeli już pozostajemy przy starych konstrukcjach, to nieco lepiej sprawę rozwiązano w foteliku First Class marki Britax, dlatego że tam, jak możecie zobaczyć nawet w instrukcji obsługi konstruktor zaprojektował dwie, alternatywne metody mocowania fotelika i tą drugą projektował dokładnie na okoliczność wystąpienia zjawiska crunch. Słowami więcej nie jestem w stanie opowiedzieć. Zapraszam do przejrzenia załączonych zdjęć.

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupą – Crunch cz4