Buckle crunch! odcinek 6: skręcamy 3x zamek

9 maja 2013 2 przez Paweł Kurpiewski
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Kolejny odcinek opowieści o Buckle Crunch. Zajrzyjcie do poprzednich moich podcastów, przeczytajcie artykuły i obejrzyjce filmy żeby zapoznać się z tym niebezpiecznym, które może kosztować zdrowie, a nawet życie dziecka. Patrz: https://foteliki-pod-lupa.pl/tag/buckle-crunch/

Fotelik błędnie dobrany do samochodu w sytuacji kiedy występuje buckle crunch, może na skutek chrupnięcia i złamania i pęknięcia zamka pasa bezpieczeństwa mocującego fotelik odlecieć wraz z dzieckiem.

Na dziś obiecałem trzeci sposób na poradzenie sobie z buckle crunch. Sposób ten polecam raczej nie na etapie sprzedaży. Znając to zjawisko zobaczycie u wielu Waszych klientów, u wielu Waszych sąsiadów i znajomych, że buckle crunch ma szansę wystąpić w ich źle dobranych fotelikach. Fotelikach błędnie dobranych do ich samochodów.

Maxi Cosi Priori XP - tu niestety z crunch

Za długie cięgno mocujące zamek pasa bezpieczeństwa jest często przyczyną niebezpiecznego zjawiska buckle crunch

Jeżeli już mamy taki fotelik w samochodzie i mamy zbyt długie cięgno zamka pasa bezpieczeństwa to możemy sobie z tym poradzić skręcając ten zamek i to cięgno maksymalnie trzy razy wokół osi obrotu. Dlaczego 3, a nie 5? Dlatego, że zostało to sprawdzone w testach zderzeniowych.

Uwaga! Wolno Wam skręcać wyłącznie zamki, które mocowane są na cięgnach wykonanych z kawałka pasa bezpieczeństwa.

Absolutnie nie wolno nic robić z zamkami mocowanymi na stalowych linkach, płaskownikach, czy też zintegrowanymi z napinaczami pasa, tylko i wyłącznie z tymi, które mocowane są na kawałku pasa bezpieczeństwa. Takie trzykrotne skręcenie pozwoli na skrócenie cięgna pasa bezpieczeństwa i w efekcie na oddalenie się zamka od załamania się krawędzi skorupy fotelika. Musicie ocenić to sami, czy przy stabilnym montażu imocnym dociśnięciu fotelika do siedzenia samochodu to skręcenie załatwia problem buckle crunch. Jeśli nie, to niestety aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku w takim samochodzie należało będzie taki fotelik wymienić.

skrecanie

buckle crunch twisting of buckle foteliki-pod-lupa.pl 14

Za długie cięgno zamka, będziemy je skręcać…

buckle crunch twisting of buckle foteliki-pod-lupa.pl 10

Za długie cięgno zamka, będziemy je skręcać… to dopiero 1/2 obrotu

buckle crunch twisting of buckle foteliki-pod-lupa.pl 09

Za długie cięgno zamka, będziemy je skręcać. Już po pierwszym obrocie cięgno się skraca, a zamek pasa obniża się względem skorupy fotelika.

buckle crunch twisting of buckle foteliki-pod-lupa.pl 08

Za długie cięgno zamka, będziemy je skręcać… UWAGA! Maksimum 3 pełne obroty 1080 stopni! Już powyżej 2 obrotu zamek zaczyna sprężynować a skręcony pas bezpieczeństwa traci swoje parametry wytrzymałościowe.

Zobacz też najnowszy film na ten temat z wytwórni foteliki-pod-lupa.pl 😉


buckle crunch twisting of buckle foteliki-pod-lupa.pl 15 from Pawel Kurpiewski on Vimeo.

Jeżeli skręcacie zamek pasa i nie możecie wykonać pełnych trzech obrotów, bo zamek “odbija” przy trzech obrotach i próbuje się odkręcać spowrotem, to zastosujcie dwa pełne obroty. Uwaga, uwaga na najnowsze samochody. Zanim zaczniecie wykonywać tą “operację” upewnijcie się, że pasy bezpieczeństwa nie mają wbudowanych czujników zapięcia pasów. Dlatego, że nawet w supernowoczesnych samochodach owe czujniki podłączone są za pomocą przewodów elektrycznych. Jeżeli zaczniecie skręcać taśmę zamka, który posiada taki czujnik, to urwiecie przewody elektryczne, które odpowiadają za kontrolę zapięcia pasów. Nie chcielibyście chyba żeby Wasz sąsiad, znajomy, szwagier, albo co gorsza klient kazał Wam zapłacić za to. Jeżeli Wy nie wiecie pytajcie o to klienta, właściciela samochodu, jeżeli on nie wie, sprawdźcie to w książce wozu. Jeżeli nie macie książki wozu nie podejmujcie się samodzielnie rozstrzygania tej kwestii.

Niestety wiem, że wysłuchanie tego podcastu lub wysłuchanie tego artykułu nawet ilustrowaneg porządnie zdjęciami może nie dać Ci wiedzy o tym zjawisku. Zachęcam zatem, poszukaj wykwalifikowanych specjalistów, sprzedawców którzy ukończyli nasze szkolenie – Doradca ds. Bezpieczeństwa Dzieci w Samochodach i skonsultuj to z nimi. Sprzedawców zapraszamy na ww. szkolenie, a rodziców zapraszamy również do korzystania z Inspekcji Fotelików. Warszawiacy mogą to zrobić w naszym pierwszym pilotażowym punkcie konsultacyjnym, po wcześniejszym umówieniu się, a mieszkańcy innych miast Polski mogą się z nami spotkać na Ogólnopolskiej Trasie Inspekcji Fotelików, która wyruszy również w tym roku na swoją trasę objazdową w trakcie wakacji.

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupą – Buckle Crunch cz6