Wszyscy lubimy poduszki, ponieważ są miękkie i przyjemne. Dzisiaj natomiast powiemy o poduszkach powietrznych, które są w naszych autach. Okazuje się, że systemy, które zostały zaprojektowane do tego, aby chronić, czasami niekoniecznie będą nam pomagać, a wręcz szkodzić. Dotyczy to przede wszystkim dzieci znajdujących się w fotelikach. Przekonanie rodziców, chociażby o tym, że usadzenie dziecka na przednim siedzeniu zapewni mu dodatkową ochronę w postaci poduszek powietrznych jest często mylne. My odradzamy sadzanie dzieci na przednim siedzeniu, dlaczego? Wyjaśnimy za chwilkę.

Poduszki powietrzne w dzisiejszych czasach to absolutny standard.

Poduszki powietrzne w dzisiejszych czasach to absolutny standard.

Na początek chciałbym żebyśmy przyjrzeli się poduszkom powietrznym. Co to są za systemy, jak są projektowane i rzeczywiście, czemu służą. Poduszki powietrzne dla pasażera oraz kierowcy, które są umieszczone w kierownicy oraz desce rozdzielczej są znane chyba wszystkim. Dzisiaj stały się praktycznie standardem. Od lat 50-tych ubiegłego wieku naukowcy pracują nad tym, aby te systemy były coraz nowocześniejsze i coraz lepiej chroniły nas we wnętrzu samochodu. Nieco później pojawiły się poduszki boczne i kurtyny. Rozwijane są także nowe pomysły jak poduszki powietrzne umieszczone w pasach bezpieczeństwa, poduszki, które chronią kolana oraz stopy kierowcy, poduszki, które są umieszczone w pasie biodrowym pasażera siedzącego na środku tylnej kanapy. To czy wyżej wymienione systemy staną się standardowym wyposażeniem każdego samochodu wydaje się tylko kwestią czasu i rozwoju technologii.

Dlaczego pojawiły się poduszki powietrzne i przed czym mają chronić? Przede wszystkim przed skutkami wypadku. Naukowcy, którzy zajmują się wypadkami samochodowymi podzielili każdy wypadek na 3 zasadnicze fazy.

  • Pierwsza faza to moment, w którym samochód zderza się z jakąś zewnętrzną przeszkodą. Może to być drzewo, słup, czy też inny samochód.
Pierwsza faza - to moment zderzenia samochodu z przeszkodą

Pierwsza faza – to moment zderzenia samochodu z przeszkodą

  • Druga faza to moment, w którym pasażerowie, lub przedmioty umieszczone wewnątrz samochodu uderzają o wnętrze pojazdu.
Tak pozostawione przedmioty podczas wypadku mogą być dużym zagrożeniem.

Tak pozostawione przedmioty podczas wypadku mogą być dużym zagrożeniem.

  • Trzecia i ostatnia faza dotyczy narządów wewnętrznych, które także w czasie wypadku przemieszczają się względem siebie, uderzają w struktury kostne i w siebie nawzajem, i może dochodzić do ich urazów.
W trzeciej fazie może dochodzić do uszkodzeń organów wewnętrznych.

W trzeciej fazie może dochodzić do uszkodzeń organów wewnętrznych.

Poduszki powietrzne zostały zaprojektowane przede wszystkim po to, aby łagodzić skutki fazy drugiej oraz trzeciej. Co jest ważne – należy pamiętać, że zostały one zaprojektowane przede wszystkim dla osób dorosłych, które są zapięte w pasy bezpieczeństwa. Wiemy o tym, że wypadek trwa ułamki sekund. Poduszka powietrzna musi otworzyć się wcześniej, tak, aby pasażer miękko na niej wylądował w momencie, kiedy już jest rozłożona.

Wybuchająca poduszka powietrzna osiąga prędkość 300km/h - kontakt z nią przed pełnym otwarciem może być skrajnie niebezpieczny.

Wybuchająca poduszka powietrzna osiąga prędkość 300km/h – kontakt z nią przed pełnym otwarciem może być skrajnie niebezpieczny.

Dlatego też poduszki powietrzne otwierają się z bardzo dużymi prędkościami dochodzącymi do 300km/h. Jeżeli zderzymy się z taką poduszką, kiedy jest ona jeszcze w fazie otwierania się, jest to bardzo niebezpieczne. Uderzenie takie przypomina uderzenie kija baseballowego. Kto musi na to przede wszystkim uważać? Po pierwsze, osoby, które nie zapinają pasów bezpieczeństwa i/lub „oszukują” powszechne juz teraz systemy kontroli i sygnalizacji zapięcia pasów bezpieczeństwa. Jeżeli nasze pasy nie są zapięte i zderzymy się z taką otwierająca się poduszką, to grozi nam to poważnymi urazami.

Na poduszki powietrzne powinny uważać też kobiety ciężarne. My odradzamy przyszłym mamom prowadzenie auta tuż przed porodem, ponieważ ciężko jest zachować odległość 25cm pomiędzy kierownicą, a brzuszkiem, zachowując jednocześnie prawidłową pozycję nóg na pedałach. Jeżeli ta odległość jest zachowana, mamy wtedy pewność, że poduszka powietrzna nie uderzy w brzuszek i nie będzie zagrażać dziecku.

CDN…

Gratuluję Paulinie i Michałowi, którzy dokonali doskonałej syntezy materiału z naszych szkoleń!

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupa – Poduszki Powietrzne cz1