Poduszki powietrzne: część druga

27 czerwca 2013 0 przez Paweł Kurpiewski
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

W części drugiej wpisu o poduszkach powietrznych zajmiemy się elementarnymi zasadami bezpieczeństwa dotyczącymi stosowania poduszek powietrznych. To urządzenie zaprojektowane po to aby nas chronić, niepoprawnie stosowane może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia. O czym należy jeszcze pamiętać? Opowiada Paulina Zielińska.

Przestrzegamy wszystkie Panie, które lubią trzymać duże, ale to baaardzo duże torebki na swoich kolanach podczas jazdy, gdy siedzą na miejscu pasażera. Oczywiście mamy wtedy torebkę blisko, a jeżeli jest ona duża (wiadomo, że im większa tym lepsza, bo więcej rzeczy się do niej zmieści 😉 ) istnieje niebezpieczeństwo, że eksplodująca poduszka powietrzna uderzy w torebkę i wciśnie ją w nas lub uderzy w nasza twarz ową torebką rozpędzoną do 300 km/h.

Im większa torebka, tym lepsza. Ale nie na kolanach pasażera.

Im większa torebka, tym lepsza. Ale nie na kolanach pasażera.

Trzymanie nóg podczas jazdy na desce rozdzielczej również nie jest najlepszym pomysłem. W momencie wypadku eksplodująca poduszka połamie nam nogi. Warto  pamiętać o tym, w jaki sposób ten system działa.

Trzymnie nóg na desce rozdzielczej w przypadku wybuchu poduszki powietrznej może się źle skończyć...

Trzymnie nóg na desce rozdzielczej w przypadku wybuchu poduszki powietrznej skończy się tragicznie…

Zaczęliśmy również mówić o fotelikach. Wszyscy dzisiaj wiedzą, że poduszka powietrzna może być skrajnie niebezpieczna dla fotelika 0-13kg, który znajduje się na przednim siedzeniu pasażera. Wybuchająca poduszka uderza w fotelik, co jest porównywalne do tego, jakby uderzyć weń kijem baseballowym. Grozi to poważnymi urazami dziecka, może prowadzić również do jego śmierci.

My odradzamy przewożenie dzieci w fotelikach na przednim  siedzeniu pasażera.

My odradzamy przewożenie dzieci w fotelikach na przednim siedzeniu pasażera.

Jak natomiast przedstawia się sytuacja w przypadku fotelików z większych kategorii wagowych i wszystkich poduszek powietrznych, które znajdują się w naszych autach? Jeśli przyjrzymy się fotelikom z kategorii 9-18kg oraz 9-36kg również może pojawić się konflikt z poduszką. Jeżeli zamontujemy taki fotelik na przednim siedzeniu pasażera istnieje duże prawdopodobieństwo, że poduszka powietrzna połamie dziecku nóżki…

Poduszki powietrzne zaprojektowane są tak, aby otwierały się w wolnej przestrzeni przed nami.

Poduszki powietrzne zaprojektowane zostały tak, aby otwierały się w wolnej przestrzeni przed nami.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej – poduszki powietrzne projektowane są z myślą o pasażerach dorosłych i otwierają się w tym miejscu, gdzie u dorosłego jest wolna przestrzeń tak, aby osoba mogła swobodnie wylądować na otwartej poduszce. Jeśli zamontujemy na przednim siedzeniu pasażera fotelik, który jest wyższy, to w tym miejscu, gdzie u dorosłego jest normalnie pusta przestrzeń znajdują się nóżki dziecka, które często z tego fotelika wystają. W takiej sytuacji poduszka, nie mając gdzie się rozłożyć „utoruje sobie drogę” łamiąc nóżki dziecka…

Zalecamy zatem montaż takich fotelików z tyłu, szczególnie ze względu na to, że tylne siedzenia są lepiej przystosowane do montażu fotelików. Często występują tam chociażby pasy ze zwijaczami przełączalnymi, które okazują się bardzo przydatne przy montażu fotelików 9-18kg.

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupa – Poduszki Powietrzne cz.2