Foteliki z osłoną tułowia – co dalej? Przecieki z Genewy.

5 czerwca 2013 5 przez Paweł Kurpiewski
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

To już niemal pewne. Będą zmiany z procedurze homologacji ECE, które utrudnią, a może nawet uniemożliwią wprowadzanie na rynek fotelików samochodowych z osłoną tułowia. Po raz pierwszy w historii procedura homologacji fotelików samochodowych będzie bardziej wymagająca, niż niezależne testy klasy ADAC, OEAMTC, ANWB!

Testy UATAC (test dachowania z użyciem fotelików z osłoną tułowia i manekinów serii Q) zmieniają reguły homologacji fotelików. Wielokrotnie pisałem WIELE cierpkich słów pod adresem komitetu homologacyjnego i homologacji ECE. W tym wypadku w obliczu przeprowadzonych w UTAC testów dachowania komitet ECE w Genewie działa szybko i niemal jednogłośnie. W maju rozpatrzono projekty zmian w homologacji zgłoszone przez UTAC oraz wyrażone na piśmie stanowiska biomechaników z Francji, Holandii i Japonii. Dokument wprowadzający zmiany w homologacji ma już satus “zatwierdzony” przez Grupę Roboczą Passive Safety i zgłoszony jest pod głosowanie na 160 sesji ECE jako 7 seria poprawek do Regulaminu ECE R44-04. Głosowanie odbędzie się w dniach 25-28 czerwca b.r.

Co zmienia w regulaminie ECE R44 wspomniana 7 seria poprawek?

  • Zmienia formalnie definicję pasa biodrowego rozszerzając ją na osłony tułowia mocowane z użyciem tego pasa.
  • Nakłada obowiązek stosowania pasa kroczowego w urządzeniach klasy 1 (foteliki 9-18 kg).
  • Zakazuje obciążania pasem biodrowym (lub osłoną tułowia) brzucha i krocza dziecka.
  • Zakazuje uderzania głowy manekina o konstrukcję osłony tułowia podczas testu zderzenia czołowego.

Całkowita nowość, overturning test:

  • Dodaje nowy, qasi statyczny test odwrócenia (overturning test) odwzorowujący 1,5 krotne dachowanie samochodu (540 st. +- 5).
  • Test overturning będzie prowadzony w sumie 4-krotnie dla każdego fotelika, dla zdefiniowanych 2 osi obrotu i 2 kierunków obracania się urządzenia testowego.
  • W teście odwrócenia, po obciążeniu manekina jego 4-krotną masą za pomocą układu dodatkowej uprzeży, manekin nie może wysunąć się z fotelika więcej niż 300 mm.
  • Po obrocie o 180 st test odwrócenia zostanie powtórzony w drugim kierunku obrotu.
  • Test musi być prowadzony z najmniejszym i największym manekinem odpowiadającym badanemu urządzeniu.
  • Podczas całego testu nie można poprawiać i kasować luzów mocowania manekina w foteliku.

Podsumowując: specjaliści wzięli się za temat fotelików z osłoną tułowia ostro, a ich losy są już niemal przesądzone. Szkoda, że tegoroczne testy fotelików ADAC milczą na temat tych prac.

 

foteliki z osłoną tułowia

Nowe przepisy zabronią homologacji fotelików, w których manekin podczas testu uderza głową w konstrukcję osłony tułowia.

 

 

foteliki z osłoną tułowia obciążają brzuch i narządy wewnętrzne dziecka

Zmienione przepisy zabronią obciążania za pomoca pasa biodrowego i/lub osłony tułowia brzucha i narządów wewnętrznych dziecka.