Tyłem czy przodem do kierunku jazdy?
9 lipca 2012Dziś moim gościem, nietypowo, będzie Paulina Zielińska, która w imieniu czytelników serwisu fotelik.info zada nam bardzo interesujące pytanie.
Otrzymaliśmy pytanie od Pana Łukasza, dotyczące fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy, oto treść jego wiadomości:
– Witam serdecznie, pozwalam sobie napisać do Państwa z prośbą o pomoc w decyzji. Mam dziesięciomiesięczną córeczkę, która ma około osiem i pół kilograma. Niestety z dotychczasowego fotelika wyrasta i musimy dokonać wymiany. Po wnikliwej analizie tematu zdecydowałem się na zakup fotelika 9-25 kg, montowanego tyłem do kierunku jazdy. Moje typy padły na Maxi-cosi Mobi oraz Britax Maxway. Niestety, będąc w sklepie z fotelikami sprzedawca bardzo odradzał mi fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy twierdząc, że foteliki te faktycznie chronią w przypadku zderzenia czołowego natomiast nie do końca sprawdzają się przy typowym dla ruchu miejskiego najechaniu na tył pojazdu lub uderzeniu w bok. Czy dysponują Państwo jakimiś testami, danymi, lub innymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa dziecka przy tego typu zderzeniach?
Panu Łukaszowi, który zadał to pytanie, po pierwsze radzimy poszukać w Szczecinie sklepów, których sprzedawcy posiadają certyfikat “Doradca do spraw bezpieczeństwa dzieci w samochodzie” wydawany przez serwis fotelik.info. W Szczecinie znajdzie co najmniej dwa takie sklepy. Jeśli przez przypadek okazałoby się, że takiej informacji udzielił mu pracownik takiego certyfikowanego sklepu, to będziemy zmuszeni ten certyfikat cofnąć. Informacja udzielona przez tego sprzedawcę jest całkowicie niezgodna z know-how w tej dziedzinie.
Foteliki montowane tyłem do kierunku ruchu, o ile są to modele pasujące do danego samochodu, o ile posiadają wysokie wyniki w testach, bez żadnych wątpliwości chronią dziecko najlepiej jak jest to możliwe, zarówno przed skutkami zderzenia czołowego jak i bocznego. Zderzenia tylne, co do których niepokoił się ów sprzedawca, który udzielił nieprawidłowej odpowiedzi Panu Łukaszowi, zachodzą z prędkościami średnio 30km/h. Rzeczywiście dziecko doświadcza wówczas podobnego charakteru ruchu jak przy zderzeniu czołowym, ale prędkość takiego zderzenia sprawia, że niemal niemożliwe jest, by dziecko poprawnie zabezpieczone w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy, odniosło obrażenia.
Gdyby nawet w konkretnym przypadku zderzenie tylne miało miejsce z dużo większą prędkością, to ochrona zapewniona przy zderzeniu czołowym i bocznym i podniesienie tej ochrony poprzez używanie fotelika montowanego tyłem do kierunku jazdy, jest niewspółmierną zaletą w stosunku do potencjalnego zagrożenia przy zderzeniu tyłem.
Przypomnijmy, że typową sytuacją, podczas której dochodzi do uderzenia w tył naszego pojazdu, w warunkach europejskich, jest najechanie na stojący na czerwonym świetle samochód przez kierowcę, który nie zdążył wyhamować. Zazwyczaj, z wielu powodów, nie jest to zderzenie groźne.
Po pierwsze, różnica prędkości pomiędzy pojazdem najeżdżającym a pojazdem uderzanym to średnio 30 km/h. Po drugie, często samochód ten nie stoi na biegu. Rzadko zdarza się, by zaciągnięty był hamulec ręczny, a nawet wtedy samochód przesuwany jest do przodu. Skutki takiego zderzenia są zdecydowanie różne od zderzenia czołowego i nie ma tu żadnego porównania.
Zapisz na dysk nagranie w wersji mp3:
wracając do fotelików RWF i inwencji marketingowej sprzedawców. Od jednego usłyszałam, że to niebezpieczne i niedopuszczalne w polskim prawie – tylko niemowlęta mogą tak jeździć. W innym sklepie owszem można zamówić bez problemu i tym bardziej, że na rynku jest tylko jeden (!) model, więc dobór jest zbędny, no i oczywiście zamówienie jedynie za przedpłatą równoznaczne z bezzwrotowym zakupem jeśli towar nie będzie wadliwy.
Urugwaj to nas w ciągu roku przegoni ;D
ja w Gdańsku poprosiłam w smyku o przeszkolonego sprzedawcę od fotelików, ale o certyfikat nie zapytałam, w sumie to poszłam tam z ciekawości sprawdzić czy będzie miał dla mnie jakieś sensowne informacje i faktycznie mówił od rzeczy 😉
POLECAM PANA SZYMONA W MAMA I JA NA GRUNWALDZKIEJ. PRZESZKOLENIE PIERWSZA KLASA, ZAMONTOWAŁ WSZYSTKO, PRZYMIERZYŁ, POUCZYŁ, POKAZAŁ. ZNA SIĘ NA DETALACH KAŻDEGO MODELU W KAŻDYM AUCIE.
Jestem zdecydowana na fotelik tyłem do kierunku jazdy dla mojej młodszej córeczki, zwłaszcza że jest bardzo drobnym dzieckiem (teraz ma 9,5 m-ca i waży 7 kg), myślę, że taki fotelik będzie dla niej bezpieczniejszy. Jeszcze długo pojeździ w swoim pierwszym fotelu, ale ja już szukam miejsc w Warszawie, gdzie będzie można znaleźć i przymierzyć odpowiedni fotelik. W serwisie fotelik.info jest polecany tylko jeden sklep, który ma tylko dwa fotele tyłem do kierunku jazdy, co zrobić jeśli nie będą pasować? Czy fakt, że Smyk przeszedł szkolenia oznacza, że we wszystkich sklepach znajdziemy fachową obsługę?
Katarzyna – fakt, że Smyk przeszedł szkolenia (na razie tylko 0-13kg) nie oznacza, że dobiorą właściwie. Ostatnio byłem w Megastore w Szczecinie (testowałem sprzedawczynię). “Szukałem” fotelika 9-18 i zapewniono mnie tam, że każdy fotelik pasuje do samochodu i że nawet nie trzeba mierzyć, bo do ich kanapy, która stoi w sklepie pasuje każdy fotelik…
Katarzyna pyta:Czy fakt, że Smyk przeszedł szkolenia oznacza, że we wszystkich sklepach znajdziemy fachową obsługę? Odpowiadam: nie we wszystkich sklepach i nie wkażdym przedziale wagowym znadziesz przeszkolony przez nas personel. Proces szkolenia jest w toku.
Na mapie jest rzeczywiście pustawo, certyfikaty wygasają, a nowe będziemy wydawać z powodu rotacji pracowników per persona.
Dobra wiadomość (dla Warszawy): Już w lutym otwieramy pokazowo-szkoleniowy punkt DOBORU i INSPEKCJI fotelików w Warszawie na Bielanach.
Witam.
Mam pytanie. Czy mogłabym prosić o informację w jakich sklepach w Małopolsce (Kraków-Tarnów-N.Sącz i okolice tych miast) znajdę przeszkolonego sprzedawcę? Zastanawiam się poważnie nad fotelikiem tyłem do kierunku jazdy i chciałabym wybrać się do sklepu w którym sensownie mi doradzą.
Pozdrawiam
S.Anna
Polecam sklep Czarodziej w Krakowie i SMYK Megastore w Modliniczce. Proszę pytać o szkolony przeze mnie personel.