Foteliki tyłem powyżej 13 kg, część 153

27 lutego 2013 12 przez Paweł Kurpiewski
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Foteliki tyłem – dlaczego są to rozwiązania dobre i dlaczego są bardziej polecane niż foteliki montowane przodem do kierunku jazdy? 

Nasi czytelnicy pytają, dlaczego uparcie polecamy foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy, skoro uzyskują one niższe oceny w testach zderzeniowych.

Od fotelików tyłem do kierunku jazdy rozpocząłem swoją karierę. To właśnie tego typu konstrukcje i ich dostępność w krajach skandynawskich i Stanach Zjednoczonych i zarazem kompletna ich niedostępność w Polsce spowodowała u mnie pewnego rodzaju bunt. Strasznie mnie to wkurzyło. Zacząłem studiować tą dziedzinę i zmieniłem kierunek kształcenia z biomechaniki w zakresie inżynierii biomedycznej na biomechanikę zderzeń. Dziś mam już za sobą kilka lat pracy nad tym tematem, a na swoim koncie nakłonienie kilku znaczących dystrybutorów do importowania tych fotelików do Polski. A przede mną? Dalsza praca nad uświadamianiem rodziców i sprzedawców. Morze pracy…

be safe montowany tyłem

Be Safe iZi Combi ISOFIX X1 jeden z pierwszych “nowożytnych” fotelików tyłem do 18 kg dostępnych w UE.

Dlaczego są to rozwiązania lepsze? Decyduje o tym fizyka. Podczas zderzenia czołowego głowa dziecka i plecy są dociskane do oparcia takiego fotelika. Szyja nie jest wówczas obciążana. To nie jest żadna nowa teoria, bo proszę zauważyć, że wszystkie niemowlęta wozimy tyłem, co najmniej do 13 kilograma, bo takie foteliki są dostępne dla najmniejszych dzieci. Niedługo wchodzi I-size i rozszerza ten sposób wożenia niemowląt do co najmniej 15-go miesiąca. To nie jest żadne novum.  To jest najbezpieczniejszy sposób przewożenia dzieci tylko, że trudno jest zrobić fotelik o takich parametrach dla większego dziecka. Trudno jest go zamocować w samochodzie i trudno jest go czasem w nim zmieścić. Trudność ta dotyczy sprzedawców nieprzeszkolonych oraz rodziców, którzy nigdy się z tym tematem nie spotkali. Jeżeli pozna się tą „filozofię” przewożenia dzieci i kilka fotelików montowanych tyłem to wszystko staje się zrozumiałe.

Przykłady szwedzkie czy skandynawskie były już przeze mnie przytaczane wiele razy, wspomnijmy o przykładach amerykańskich, tam obecnie niemal wszystkie foteliki w przedziałach do 18kg (dokładniej 40 funtów, to jest 18.14 kg), mają możliwość montowania tyłem do kierunku jazdy. W wypadkach zaobserwowano, że niosą one za sobą dużo mniejszą śmiertelność i dużo mniejszą ilość wypadków z ciężkimi obrażeniami u dzieci. To właśnie wypadki, a nie testy zderzeniowe każą nam głosić, że jest to obecnie najbezpieczniejszy sposób przewożenia dzieci w samochodzie.

Zajrzyjmy na koniec do oferty marki Britax w USA. Patrz: http://www.britaxusa.com/car-seats Co się okazuje? W aktualnej ofercie tej marki za oceanem znajdujemy 8 modeli fotelików samochodowych w omawianym przedziale wagowym:

  • ADVOCATE 70-G3
  • BOULEVARD 70-G3
  • HIGHWAY 65
  • MARATHON 70-G3
  • MARATHON Classic
  • PAVILION 70-G3
  • ROUNDABOUT 50 Classic
  • ROUNDABOUT 55

WSZYSTKIE foteliki do 40 funtów w ofercie Britax mają możliwość montowania zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy. Bo tak jest bezpieczniej. CDN.

Pobierz plik w postaci mp3:

Foteliki pod lupa – foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy (podcast)