Zimowa kurtka i pasy bezpieczeństwa. Czyli: jak nie stracić wątroby i śledziony podczas zderzenia?

3 grudnia 2015 77 przez Paweł Kurpiewski
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Dziś temat nie-fotelikowy. Opowiem o dorosłych vs. pasy bezpieczeństwa w sezonie zimowym, a konkretnie – zapinaniu pasów bezpieczeństwa na kurtkę. Jak nie stracić wątroby i śledziony podczas zderzenia? Nazywam się Paweł Kurpiewski i zapraszam na eksperyment “życie”.

Michał zapytał mnie o to, jak zapinać pas bezpieczeństwa w zimie, kiedy nosimy dużą, puchową kurtkę. Czy to ma jakieś znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażera kiedy zapną oni pas? Czy pas ma przebiegać na kurtce, pod kurtką? Ma to kolosalne znaczenie, mógłbym napisać na ten temat doktorat, ale zamiast tego 😉 postanowiłem zrobić dziś bardzo prosty eksperyment “Życie”.

Po prostu – założyłem swoją misiową kurteczkę, poszliśmy do samochodu i zrobiliśmy rozbieraną sesję. Rozbierałem się ja, zdjęcia zobaczycie poniżej.

Kurpiewski ubrany w kurtkę soti na tle samochodu, jest to grafika zapiowaiadająca eksperyment pokazujący jak niebiezpieczne jest zapinanie pasów na kurtce

Pasy bezpieczeństwa a kurtka – Eksperyment Życie. Odsłona 1.

Okazuje się, że pas bezpieczeństwa zapięty na kurtce, kiedy pas biodrowy nie przylega bezpośrednio do ciała, dał nam luz rzędu 16,5 cm. Czym to skutkuje? Jeżeli dojdzie do zderzenia, to luz powstały w wyniku zapięcia pasa na puchowej kurtce zostanie niemal całkowicie sprasowany. Pas “wjedzie” Ci na brzuch, stracisz wątrobę, śledzionę i jelita.

1
Luz powstały po zapięciu pasa bezpieczeństwa na kurtce to aż 16,5 cm. Jest to nadmiar pasa bezpieczeństwa spowodowany jego przebiegiem po grubych warstwach ubrań.

Nie żartuję. W czerwcu tego roku jeden z naszych instruktorów brał udział w wypadku samochodowym, był poprawnie zapięty w pasach bezpieczeństwa i na drugi dzień przyszedł do pracy. Kierowca, który miał zbyt luźno zapięty pas bezpieczeństwa spędził 2 tygodnie w szpitalu. Miał ciężki obrzęk wątroby i śledziony, a tylko “rów bezpieczeństwa” napełniony błotem uratował mu życie, jak mówili policjanci, którzy byli świadkami zdarzenia.

1b
Pas przebiegający po kurtce nie przylega ciasno do ciała.

Eksperyment życie, odsłona 2.

Wyjąłem “gadżety” z kieszeni. Wyjąłem rękawiczki, chusteczki do nosa, kluczyki i jakieś inne drobiazgi, które widzicie na tym zdjęciu. Po wyjęciu tego wszystkiego różnica, powstała w stosunku do poprzedniej pozycji pasa, wyniosła aż 7 cm. To znaczy – skasowaliśmy 7 cm luzu. Luz mierzony od punktu 0 wyniósł 9,5 cm.

2b
Pierwszym krokiem w eksperymencie “Życie” było opróżnienie kieszeni.
2
Po opróżnieniu kieszeni zaznaczyliśmy na pasie bezpieczeństwa o ile został skrócony(ile zostało zwinięte).

To wciąż jest za dużo, by powierzyć skasowanie tego luzu pirotechnicznym napinaczom pasów. Nawet jeśli Twoje auto, tak jak moje, ma takie napinacze pasów, to zostaw je na luzy, które powstaną przypadkowo w toku zderzenia, a nie zadawaj pirotechnicznym napinaczom tak trudnego zadania jak skasowanie 9,5 cm luzu tylko dlatego, że nonszalancko zapiąłeś ten pas bezpieczeństwa układając pas biodrowy na kurtce. Tak jak w poprzednim przypadku, tutaj mamy gwarancję nurkowania pod pasem bezpieczeństwa.  Więcej o nurkowaniu, czyli wślizgiwaniu się pod biodrowy pas bezpieczeństwa, pisałem i ilustrowałem filmem tu: https://foteliki-pod-lupa.pl/wypadki/nurkowanie-nie-tylko-wakacyjny-temat/ 

[box type=”info”]

Pirotechniczny napinacz pasa bezpieczeństwa to urządzenie pirotechniczne, jak sama nazwa wskazuje :-), które kasuje luzy pasa bezpieczeństwa i może być umieszczone w 3 różnych punktach:

  • w zwijaczu pasa, wtedy dowija pas kasując luzy na odcinku barkowym w kilka milisekund po wykryciu przez czujniki zderzenia,
  • w dolnym punkcie kotwiczenia pasa, wtedy kasuje luzy z pasa biodrowego,
  • w zamkach pasa bezpieczeństwa, które jednocześnie kasują luzy na barkowej i biodrowej części pasa bezpieczeństwa.

[/box]

Eksperyment życie. Odsłona 3.

Jak nie stracić wątroby i śledziony podczas zderzenia? Proste chłopie! Ułóż sobie ten pas bezpieczeństwa pod kurtką, na miednicy, poniżej kolców biodrowych. O tych kolcach pisałem już tak dużo, że jeżeli nie wiesz gdzie je znaleźć… To zobacz pod poniższym linkiem. https://foteliki-pod-lupa.pl/biomechanika-zderzen/kolce-biodrowe-przednie-gorne-i-pasy/ Zrób rozbierane ćwiczenia w domu, poćwiczcie razem z małżonką 😉 i nauczcie się odnajdować kolce biodrowe przednie górne. Ułożenie pasa pod nimi pozwoli Wam zachować wątrobę i śledzionę.

3
Po przełożeniu pasa biodrowego pod kurtkę luz wynosił już tylko 4 cm. To o 12,5 cm mniej od największego zmierzonego luzu.
Podoba się i Ci się przyda? Świetnie! To wciśnij +1 i czytaj dalej!
 

Już niebawem kolejne odcinki Eksperymentu życie

Jaki był wynik eksperymentu życie, odsłona 3? Luz na pasie bezpieczeństwa mierzony od punktu 0 wyniósł już tylko 4 cm, natomiast różnica pomiędzy ułożeniem go na kurtce, w której były chusteczki, telefon i inne, bardzo potrzebne nam rzeczy wyniosła 12,5 cm. Te 4 cm luzu to luz, z którym poradzi sobie pirotechnika o ile ją masz. A ja mówię – walczymy dalej. Chcemy być zapięci tak dobrze i tak ciasno, jak to tylko jest możliwe.

3b
Tak powinien przebiegać poprawnie biodrowy pas bezpieczeństwa.

Eksperyment życie. Odsłona 4. 

4
Po rozpięciu kurtki i dociągnięciu pasa poprzez pociągnięcie za jego barkową część w kierunku zwijacza uzyskaliśmy już tylko 2 cm luzu.

Jak nie stracić wątroby i śledziony podczas zderzenia? Dociągnąłem pas bezpieczeństwa wykonując ruch, którego powinniście się nauczyć aby stosować go nawykowo przy zapinaniu pasów. Po wpięciu klamry pasa bezpieczeństwa w zamek pociągamy za barkową część pasa bezpieczeństwa do góry, tak by część biodrowa pasa bezpieczeństwa opięła się dookoła miednicy. Uzyskaliśmy wtedy luz mierzony od punktu 0 rzędu 2 cm. Chciałbym abyście zawsze jeździli właśnie tak zapięci pasami bezpieczeństwa. Różnica pomiędzy tym położeniem pasa bezpieczeństwa, a najgorszym zarejestrowanym wyniosła 14,5 cm.

4b
Poprawny przebieg pasa biodrowego.
Jesteś w szoku? Nie wiedziałeś tego do dziś? Wciśnij, LUBIĘ TO i czytaj dalej.
 

Już niebawem kolejne odcinki Eksperymentu życie

Eksperyment życie. Odsłona 4

Nie oznaczaliśmy tego na pasie bezpieczeństwa, jest to też niewidoczne na fotografii. Sprawdziliśmy czy zdjęcie kurtki z barku w sposób istotny skasuje luzy na pasie bezpieczeństwa. Uzyskaliśmy dosłownie dodatkowe 0,5 cm, o które za specjalnie nie ma co się bić. Ja proponuję – ubierz się cieplej i załóż gruby wełniany sweter lub polar i siadaj w samochodzie bez wierzchniego okrycia. Jest to trudne do zrealizowania w stosunku do naszych najmniejszych dzieci, ale o tym będę mówił w oddzielnym wpisie. Sam chyba przeżyjesz. Spróbuj, bo warto. W trosce o Twoje zdrowie i życie.

4 prim
Próbowaliśmy uzyskać dodatkowe centymetry prowadząc pas po ramieniu, z którego zdjęliśmy kurtkę. Jednak nie jest to najlepsze możliwe rozwiązanie.

Eksperyment życie. Odsłona 5. 

Jak nie stracić wątroby i śledziony podczas zderzenia wskutek nurkowania pod biodrową częścią pasa bezpieczeństwa w wyniku tego, że zostawisz tam zbyt duże luzy. Nie widzisz tych luzów? Wróć do punktu 1 i zobacz że pas zapięty na kurtce, w kieszeniach której masz rękawiczki bardzo przydatne w zimie i telefon, bez którego naprawdę nie możesz się ruszyć i klucze od domu, które też Ci się przydadzą i chusteczki do nosa… Nie noś tego wszystkiego w kieszeniach kurtki, na którą zapinasz pas bezpieczeństwa. Bez kurtki – brak luzu. Różnica pomiędzy zapięciem pasa bez kurtki i na kurtkę wyniosła aż 16,5 cm.

5
Dopiero po ściągnięciu kurtki okazało się, że pas przylega ciasno do ciała. Brak luzu. Różnica pomiędzy markerem 1 a 5 to aż 16,5 cm. Ta odległość to luz pasa bezpieczeństwa, który sprawia, że podczas zderzenia uderzysz w pas z prędkością, z którą porusza się samochód.

To nie koniec tego wpisu, bo być może trudno Ci dziś uświadomić sobie jak wygląda ten luz w sytuacji, kiedy dochodzi do zderzenia w jaki sposób on się wytwarza? Kurtka i wszelkie napuszone warstwy odzieży, które stwarzają dystans pomiędzy biodrową częścią pasa bezpieczeństwa, pomiędzy pasem bezpieczeństwa a Twoim ciałem są Twoim wrogiem. Podczas zderzenia kurtka zostanie sprasowana do grubości między 2 a 4 mm. I tyle dystansu pozostanie między pasem bezpieczeństwa a Twoim ciałem.

5b
Poprawnie zapięty pas. Skasowane wszystkie luzy.

Kurtka, na której masz zapięty pas bezpieczeństwa, która tworzy dystans pomiędzy Twoimi biodrami a pasem bezpieczeństwa rzędu 16,5 cm sprasuje się i będzie cieńsza niż 5 mm, a 16 cm luzu, które jest pomiędzy Tobą a pasem pokonasz poruszając się  pod wpływem sił zderzenia uderzając swoim ciałem w pas bezpieczeństwa z energią kinetyczną wynikającą z prędkości, z którą porusza się samochód tuż przed zderzeniem, lub wślizgniesz się pod pas bezpieczeństwa i doświadczysz zjawiska nurkowania. Nie życzę Ci ani jednego, ani drugiego.

[box type=”info”] Dlatego od dziś zastanów się poważnie nad zdejmowaniem kurtki kiedy jeździsz samochodem lub co najmniej nad ułożeniem biodrowej części pasa bezpieczeństwa pod kurtką, bezpośrednio na biodrach. A jak już w trakcie jazdy zrobi się nieco cieplej, to zatrzymaj się, rozepnij kurtkę i ponownie naciągnij pas. [/box]

Pobierz plik w postaci mp3: Foteliki Pod Lupa – Eksperyment Zycie