Głosowanie w Genewie na Światowym Forum Harmonizacji UNECE jednomyśne. 32 głosy za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących się. Testy UTAC zostały potwierdzone opiniami ekspertów z całego świata. Zmiany w procedurze homologacji fotelików utrudniające wprowadzanie do obrotu fotelików z osłoną tułowia zatwierdzone.

Kilka miesięcy temu informowałem o testach fotelików UTAC, które całkowicie zdyskredytowały foteliki z osłoną tułowia. Foteliki o tego typu konstrukcji odnosiły od kilku lat sukcesy w niezależnych testach zderzeniowych takich jak testy ADAC i OEAMTC. W tym samym czasie wielu inżynierów biomechaników formułowało niepokojące tezy odnośnie ich rzeczywistej skuteczności podejmując projekty naukowo – badawcze i wnioskując o weryfikację obowiązujących procedur testowych.

Testy UTAC zweryfikowały tylko niektóre z zastrzeżeń stawianych fotelikom z półką, a dla zwykłych rodziców najbardziej zatrważającym był widowiskowy test dachowania,w którym manekin Q został całkowicie wywleczony z tego fotelika.

Zobacz omawiany film z testu dachowania:

Podniosły się wówczas głosy o rzetelność tych testów, w wiodący producenci tych fotelików wydali oświadczenia podważające wnioski z tych testów. Dziś już wiadomo, że testy te przeprowadzono prawidłowo. Testy UTAC zostały potwierdzone opiniami ekspertów z całego świata. Co więcej testy UTAC spowodowały znaczące zmiany w procedurze testowej homologacji wg ECE 44-04 (suplemet 7), które utrudnią wprowadzanie do obrotu fotelików o tego typu konstrukcji.

Jakie zmiany wprowadza „suplement 7”? Pisałem o tym kilka tygodni temu tu: Foteliki z osłoną tułowia – co dalej? Przecieki z Genewy.

Głosowanie było jednomyśne. Z 38 członków komitetu uprawnionych do głosowania na 160 sesji pojawiło się 32 i wszyscy głosowali za wprowadzeniem w życie zmian w homologacji w oparciu o badania naukowe przeprowadzone w UTAC.

Co czeka nas teraz?

Oczywiście poza zmianami w samej homologacji czekają nas zmiany w procedurach niezależnych testów ADAC. Muszą one być uaktualnione o wyniki najnowszych badań i zmiany w przepisach ECE. Po raz pierwszy w historii procedura homologacyjna będzie (przez chwilę i w pewnym zakresie) bardziej restrykcyjna niż niezależne testy fotelików. Foteliki z osłoną tułowia obecne na rynku nie zostaną „zdelegalizowane”, ale wprowadzanie nowych modeli zostanie niebawem znacznie urudnione. Czy nowe przepisy okażą się skuteczne? Zobaczymy.